Waar kunnen we je mee helpen?

Picqer Handleiding

picqer logo

Installatie

Er zijn nu twee varianten van de Picqer koppeling, een API koppeling (o.b.v. uurlijkse synchronisatie geautomatiseerd) en een App (vrijwel directe synchronisatie).

De Picqer koppeling zorgt ervoor dat zendingen kunnen worden geprint in Picqer zelf.

Pakketpunt locatiekiezer is in beide gevallen niet mogelijk binnen de backend van Picqer.

 

1. API Koppeling

De API koppeling haalt 1 x per uur automatisch de laatste orders op of direct d.m.v. de button synchroniseren bovenaan de zendingen lijst. Er is verder weinig logica om zendingen te mappen.

Volg de stappen uit de handleiding via onderstaande link om de API keys te genereren in het portaal van Picqer. Vul hieronder alleen de key en naam van het subdomein in.

https://picqer.com/en/support/articles/api-keys
 

2. App

Met de app heb je vrijwel directe synchronisatie van jouw orders.

Binnen de app kun je zelf verzendtypen instellen. Dit zijn voornamelijk de verzendmethoden zoals in het verzendsysteem voor de vervoerders PostNL, DHL en Cycloon. Bij elke order kun je een zending aanmaken a.d.h.v. een verzendoptie die eerder is geconfigureerd.

Stap 1
Login op jouw account in het verzendsysteem met jouw e-mailadres en wachtwoord.

Stap 2
Ga via het menu aan de linkerkant naar Instellingen > Koppelingen en klik rechtsboven op de button Nieuwe koppeling. Navigeer naar de Picqer app en klik op de button Installeren.

parcel pro verzendsysteem mijn koppelingen pagina

parcel pro verzendsysteem koppelingen overzicht

Stap 3
Login op Picqer met jouw gebruikersnaam en wachtwoord.

Stap 4
Navigeer via het menu aan de linkerkant naar Instellingen en kies onder Toegang voor de optie API Keys.

picqer instellingen scherm

 

Stap 5
Klik op Nieuwe API key en vul Parcelpro als naam in. Klik vervolgens op de blauwe button API key toevoegen. Picqer zal je weer terugsturen naar het API keys menu, bovenaan de pagina zie je een groene tekst:

Je nieuwe API key is aangemaakt. Bewaar hem goed, want we tonen hem nooit meer.

Daaronder staat een lang wachtwoord, sla deze goed op.

Stap 6
Ga terug naar het verzendsysteem:

  • vul het lange wachtwoord in onder het kopje Key
  • laat de tag staan op push
  • bij de URL moet de URL van jouw Picqer webshop worden ingevuld (Let op! de URL hoeft alleen de daadwerkelijke naam van de webshop te zijn, dus geen toevoeging van “https://” of “.picqer.com”)
  • schuif de balk naar actief

Klik onderaan op de button verbinden. Er verschijnt nu rechtsboven een groene pop-up die aangeeft dat de connectie geslaagd is. 

parcel pro verzendsysteem picqer pagina

Voorbeeld voor het invullen van de URL, in dit geval gebruiken wij alleen het parcel-pro gedeelte.

browserbalk

Stap 7
Onder de ingevulde gegevens staan nu 2 nieuwe velden met informatie, sla deze gegevens op. Dit zijn de authenticatie benodigheden die nodig zijn om de koppeling ook in Picqer te activeren.

Stap 8
Ga terug naar Picqer en klik weer op Instellingen in het menu. Kies dit keer voor Pakketdiensten en klik vervolgens op Nieuwe pakketdienst toevoegen. Selecteer Parcel Pro en klik op Koppel.

picqer instellingen pakketdiensten scherm

Stap 9
Vul een naam in (bijvoorbeeld Parcel Pro koppeling) en zet Actief op Ja. Vul vervolgens het LoginID en de Key uit het verzendsysteem in onder de velden LoginID en Key. Klik op Opslaan.

Stap 10
In een nieuwe tab kun je het profiel toevoegen. Vul als Profielnaam in parcelpro profiel en zet Actief op Ja. Selecteer vervolgens de Shipping method die gebruikt moet worden. Dit kan later altijd aangepast worden.

picqer profiel toevoegen scherm

Stap 11
Open een zending in Picklijsten en klik vervolgens op de button Zending maken. Je krijgt nu een pop-up, selecteer het juiste profiel en klik op de blauwe button Zending maken. Onderaan de zending kan het verzendlabel geprint worden.

picqer zending maken scherm

picqer zendingen scherm

De installatie is nu klaar! Het verzendsysteem krijgt direct een notificatie en verwerkt de zending met de gekozen verzendoptie.

 

Veelgestelde vragen

Welke vervoerders worden ondersteund?
De vervoerders DHL, FedEx Express, CycloonPostNL en UPS worden ondersteund op basis van de geactiveerde contracten onder je account in het verzendsysteem.

Heeft dit artikel je geholpen? Ja Nee
Gewijzigd op: 28 maart 2024