Waar kunnen we je mee helpen?

Lightspeed handleiding

Dit is de installatiehandleiding voor onze app met Lightspeed. Bij vragen kunt u support aanvragen via een e-mail naar ict@parcelpro.nl of bellen naar
 085 273 2785. Kijk voor de meest recente informatie met betrekking tot de Lightspeed app in het verzendsysteem via het menu instellingen > koppelingen > Lightspeed. Wij horen graag wat uw bevindingen zijn met betrekking tot deze koppeling. Met uw feedback maken wij de plugin steeds een stap beter.

Installeren app

Om gebruik te maken van de koppeling tussen Lightspeed en het online verzendsysteem is het nodig om een app te installeren via de Lightspeed App Store.

Wij raden u aan om eerst een account aan te maken bij Parcel Pro en daarna de app te installeren.

Stap 1
Login op uw account in het verzendsysteem met uw e-mailadres en wachtwoord.

Stap 2
Open een nieuw tabblad in uw browser voor Lightspeed. Ga naar uw Lightspeed omgeving. Vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in en klik op de groene button Login.


Stap 3
Aan de linkerkant ziet u een menu, kies voor Apps.

Stap 4
Tik in het zoekvenster rechtsboven de zoekterm parcel pro in en klik op het zoekicoon of gebruik de volgende link: https://www.lightspeedhq.nl/ecommerce/store/apps/parcel-pro-shops-united/

Stap 5
Start de installatie door bovenaan de pagina te klikken op de groen omcirkelde button Install App

Stap 6 
Vul uw inloggegevens (e-mailadres en wachtwoord) in van Lightspeed als de invulvelden nog leeg zijn. Klik op Volgende en vervolgens op Goedkeuren om toegang te verlenen om de app te installeren.

Stap 7
Het dashboard van het verzendsysteem verschijnt nu in beeld. Heeft u nog geen account bij Parcel Pro? Ga dan naar Account in het verzendsysteem en vul uw klantgegevens aan. Via de pagina Apps > Aangeschafte apps ziet u of de app succesvol is geïnstalleerd.

De koppeling is nu geconfigureerd. Nu bent u klaar om uw verzendlabels af te drukken via het verzendsysteem! laugh

 

Pakketpunt keuze in Lightspeed checkout

Stap 1
Ga naar uw Lightspeed omgeving. Vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in en klik op de groene button Login.

Stap 2
Aan de linkerkant ziet u een menu, kies voor Instellingen.


Stap 3
Klik vervolgens onder Website-instellingen op Web extras.


Stap 4
Ga naar naar Custom Javascript en vul bij Javascripts het volgende in:

<script src="https://login.parcelpro.nl/api/seoshop/js/embed.js"></script>

Activeer het script door de schuifbalk naar rechts te swipen bij Status.

Klik rechtsboven op de groene button Opslaan.


Stap 5
Klik links in het menu op Instellingen en ga bij Shopinstellingen naar Verzendmethodes.


Stap 6
Navigeer naar de blauwe button Handmatige verzendmethode toevoegen, kies voor Standaardverzending en klik op Doorgaan

 

Vul bij Titel de naam van de verzendmethode in.

Door het toevoegen van een vervoerder in de titel weten wij welke punten getoond moeten worden, dus bijv. PostNL Pakjegemak.

Het is op dit moment alleen mogelijk DHL en/of PostNL pakketpunten te tonen.

Gebruik een van de volgende termen:

  • afhaalpunt
  • servicepunt
  • servicepoint
  • parcelshop
  • pakketpunt
  • postpunt
  • pakjegemak
  • postnl pakjegemak
  • dhl parcelshop

Voeg verzendtarieven, landen etc. toe en klik rechtsboven op Opslaan.

 

Stap 7
Neem nu contact op met onze IT afdeling via een e-mail naar ict@parcelpro.nl met de vraag om de koppeling toestemming te geven. 
Vermeld in de e-mail de volgende gegevens:

  • dat u een Lightspeed webshop heeft
  • uw accountnummer
  • de volledige URL van de checkout pagina van uw webshop waarop de pakketpunten pop-up zichtbaar wordt, belangrijk: gekopieërd vanuit de adresbalk bovenin uw internetbrowser (waar u een websiteadres kan invoeren)


Stap 8
Klaar! Nu zal er een pop-up met de pakketpunten getoond worden in de checkout van uw Lightspeed webwinkel.

 

Meer over de koppeling

Een order wordt automatisch doorgezet naar Parcel Pro op het moment dat deze betaald is, waarna de track & track van de aangemaakte zending wordt teruggeschreven naar Lightspeed (voorheen SEOshop). De streepjescode op de pakbon kan worden gescand, waarna de zending vanuit Parcel Pro wordt geselecteerd om het label af te drukken.

Parcel Pro meldt de zending aan bij de vervoerder van uw keuze (DHL, DPD, Fietskoeriers.nl, GLS, PostNL, Red je Pakketje of UPS) zodat de zending traceerbaar wordt voor de ontvanger. Het afgedrukte label plakt u op de zending en levert u in bij een afleverpunt, of kunnen bij u worden opgehaald door de vervoerder wanneer u dagelijks veel zendingen heeft.

App beheren

De app beheren kan via de pagina App Store > Aangeschafte apps in de Lightspeed omgeving. Wanneer u op Parcel Pro klikt en vervolgens op de Ga naar App of Inloggen button klikt wordt u doorverwezen naar het online verzendsysteem. De geïnstalleerde Parcel Pro app verwijderen doet u door naar de Aangekochte apps pagina te gaan, de app aan te klikken en vervolgens op de rood omcirkelde button App annuleren te klikken.

 

enlightenedVeelgestelde vragen

Zendingen komen niet meer binnen
Controleer of er op de pagina Koppelingen in het online verzendsysteem geen datum bij het invulveld Blokkade voor de Lightspeed koppeling is genoteerd. Als dit het geval is, wordt u door middel van een e-mail op de hoogte gebracht. U kunt de datum in het invulveld Blokkade verwijderen en opnieuw een verbinding proberen te maken door te klikken op de button Opslaan. Als dit niet het geval is, neem dan contact op via ict@parcelpro.nl of 085-2732785, zodat we dit voor u gaan uitzoeken. 
De zendingen worden automatisch in het online verzendsysteem ingeladen, wanneer deze nieuw is of van status veranderd.

Welke vervoerders worden ondersteund?
De vervoerders DHL, DPD, Fietskoeriers.nl, GLS, PostNL, Red je Pakketje en UPS worden ondersteund op basis van de geactiveerde contracten onder uw account in het verzendsysteem.

Een zending bevat verkeerde gegevens of een verkeerd verzendtype
Dit moet handmatig in ons verzendsysteem veranderd worden. Het is vooralsnog niet mogelijk om – na een bestelling met gekozen verzendtype van de consument - in Parcel Pro een wijziging aan te brengen aan het verzendtype, of een order opnieuw door te zetten.

Werkt Scan & Print ook voor Lightspeed pakbonnen?
Ja het is mogelijk scan en print te gebruiken. Daarvoor dien je wel een barcode op de pakbon in Lightspeed te laten genereren. In die barcode dient dan het referentienummer van de order verwerkt te zijn. De scan en print functie zorgt er echter alleen voor dat je een pop-up krijgt om te printen, het is niet zo dat het verzendlabel direct uit de printer komt rollen.
 

Heeft dit artikel je geholpen? Ja Nee
Gewijzigd op: 28 mei 2020