Waar kunnen we je mee helpen?

Kan ik track & trace e-mails versturen?

Het verzendsysteem biedt de mogelijkheid om e-mailnotificaties met tracking informatie naar uw klanten te versturen. Dit gebeurt wanneer een zending volgbaar wordt op de website van de vervoerder. De e-mailnotificatie is te personaliseren en linkt de ontvangende partij door naar de officiële tracking pagina van de vervoerder.

Ga via het menu instellingen naar e-mailnotificatie.

U kan zelf aangeven of u hiervan gebruik wilt maken en zo ja, wat het onderwerp en de inhoud van het bericht zal zijn. Maak hier ook de keuze of u de track & trace e-mail verstuurd wilt hebben op het moment dat het pakket in het sorteercentrum van de vervoerder is of direct na het afdrukken van het verzendlabel.

Let op! De e-mailnotificatie is niet aan te passen in HTML (voor bijvoorbeeld de opmaak aan te passen).


Inhoud

Er zijn een aantal variabelen (altijd in het Nederlands gedefinieerd) die u kan invoegen bij de Inhoud van de e-mail welke automatisch vervangen worden door informatie over de zending als de e-mail verstuurd wordt: 

Ontvanger

  • ?naam ((bedrijfs)naam van de ontvanger)
  • ?_naar_tav (contactpersoon van de ontvanger)
  • ?tracktrace (track & trace link)
  • ?afleverAdres (adres van de ontvanger of pakketpunt in geval van parcelshop levering)
  • ?referentie (referentie van de zending)

Afzender

  • ?_van_email (e-mailadres van de afzender)
  • ?_van_naam (naam van de afzender)
  • ?_van_contactpersoon (contactpersoon van afzender)
     

Talen

Ook kan in meerdere verschillende talen een e-mailnotificatie verstuurd worden, dit is op basis van het land van de ontvanger. Indien het land van de ontvanger niet voldoet aan de gedefinieerde talen wordt de e-mailnotificatie in het Engels verstuurd.
 

Uw eigen e-mailadres als afzender instellen 

Standaard staat bij e-mailnotificaties ingesteld dat uw eigen bedrijfsnaam zichtbaar is maar noreply@parcelpro.nl het afzender e-mailadres is. De ontvanger ziet uw bedrijfsnaam als afzender en ziet niet dat de e-mail namens Parcel Pro wordt verstuurd. Dit betekent ook dat uw klanten via de huidige instellingen de track & trace e-mail niet kunnen beantwoorden.

  1. Ga in het verzendsysteem via het menu instellingen naar e-mailnotifcatie
     
  2. Als u activeer e-mailnotificatie nog niet hebt aangezet moet u dat eerst doen. Op die manier geeft u toestemming om de track & trace e-mails vanuit Parcel Pro te versturen.
     
  3. Vul bij afzender e-mail uw eigen e-mailadres (bijv. info@uwbedrijfsnaam.nl) in en bij afzendernaam het volgende: ?_van_email.
     
  4. U krijgt een e-mail ter bevestiging, klik op de link in de e-mail. Als uw e-mailadres met succes gevalideerd en bevestigd is ziet u staan Gelukt.

    Dit waren de stappen voor optie 1, ga voor optie 2 verder met stap 5.
     
  5. Nu is het tijd om machtiging te krijgen van uw mailserver om de track & trace e-mails te versturen namens uw domein via een DNS configuratie. Als u dit niet zelf kunt, kunt u contact opnemen met uw hostingpartij.
     
  6. Ga naar het controlepaneel van uw domein/hosting. Voeg “spf:login.parcelpro.nl” toe aan het SPF record van het e-mailadres om ervoor te zorgen dat dit e-mailadres als afzender van de e-mail notificatie kan worden gebruikt. Zolang we dit niet kunnen valideren na het opslaan van uw instellingen, gebruiken we het e-mailadres als antwoordadres (optie 2). Ga na de DNS configuratie naar de e-mailnotificatie pagina in het verzendsysteem en klik op de button opslaan linksonder. U ziet nu onder het e-mailadres veld staan of de SPF record geldig is. Het instellen is klaar!

Nog steeds hulp nodig? Neem contact met op via een supportaanvraag, info@parcelpro.nl of 085 273 2785

Heeft dit artikel je geholpen? Ja Nee
Gewijzigd op: 24 februari 2020