Waar kunnen we je mee helpen?

Retourportaal

Het retourportaal is beschikbaar vanaf pakket compleet
 

Retourportaal gebruiksaanwijzing

Het retourportaal is de makkelijkste oplossing om een goede retourbeleid aan uw klanten aan te kunnen bieden. Als u het retourportaal wilt gebruiken, is het nodig om het een en ander in te stellen. 

Ga in het verzendsysteem via het menu naar Instellingen > Retourportaal. Kies hier o.a. welke vervoerders + verzendmethodes u wilt gebruiken, geef het adres op voor de retourzendingen en kies uw kleuren of gebruik uw eigen huisstijl. 



Als alles goed ingesteld staat kunt u het retourportaal activeren. Dit doet u door de schuifbalk naar rechts te swipen bij Activeren of door op Opslaan te klikken. 

Zodra het retourportaal actief is kunt u klikken op de link (URL). Deze link (URL) kunt u delen met uw klanten, bijvoorbeeld op uw webshop of in de notificatie e-mails.

In 5 stappen kunt uw klant de retourzending aanmaken. Aan de linkerkant is de personalisatie balk; hier kunt u contactgegevens weergeven en de link naar uw webshop. Aan de rechterkant ziet u een samenvatting van alle belangrijke informatie van het huidige portaal en de keuzes gemaakt door de gebruiker.  

 

1 Zoek uw pakket

Bij stap 1 vult uw klant het track en trace nummer in van het pakket. Ter identificatie vullen ze ook de postcode van het adres in waarop het pakket is ontvangen. Zodra ze klikken op de button verder, wordt de zending ingeladen vanuit de Parcel Pro database. 

Mocht de zending niet meer binnen het termijn vallen of niet aan andere condities voldoen, dan wordt er een foutmelding getoond.

Als het wel aan de voorwaarden voldoet kan de klant verder naar stap twee. 

 

2 Selecteer reden van retour

Bij deze stap kunt u klant redenen selecteren voor de retourzending, eventueel met een toelichting. Deze informatie is handig voor het bijhouden van de statistieken van uw retourproces, bijvoorbeeld de meest voorkomende reden waarom uw klanten het product retourneren.

We zijn nog een rapport aan het bouwen voor uw retourproces. De reden(en) van retour worden momenteel in de samenvatting per zending meegegeven.

Retourportaal

 

Instellingen in het verzendsysteem


3 Kies een bezorger en vind uw inleverpunt

In de derde stap krijgt uw klant de opties te zien voor bezorgers (vervoerders), zoals u dat heeft ingesteld bij de configuratie van het retourportaal. Expliciet moet de klant hier ook de voorwaarden accepteren van het retourportaal en de vervoerders. 

De klant kan bij het maken van de keuze zien waar de dichtstbijzijnde pakketpunten zijn van de mogelijke vervoerders, maar nog belangrijker: wat de klant zelf moet betalen voor de zending via de vervoerders. 

Als er maar 1 vervoerder is ingesteld, dan wordt deze automatisch ingevuld en kan de klant hier alleen de voorwaarden accepteren.


 

4 Betaal via iDEAL (momenteel overslaan)

Stap vier is voorlopig niet beschikbaar voor Parcel Pro gebruikers. 

Binnenkort is het bij deze optie mogelijk een eigen bijdrage in te stellen per vervoerder. De gebruiker selecteert zijn eigen bank en rekent af via iDEAL. Als de iDEAL transactie voltooid is gaat de gebruiker door naar stap 5. 
 

5 Download het retourlabel

In de laatste stap kan de gebruiker tips lezen voor het versturen van de retourzending. Het verzendlabel downloaden gaat via de button Download.

Mocht de bevestiging e-mail ingeschakeld staan, dan wordt deze ook meteen verstuurd als bewijs voor bevestiging. 

FAQ

  • Hoe vind ik retourzendingen terug?
    Momenteel kunt u retour zendingen terugvinden door op de zendingen pagina te zoeken op retourzending #nummer van de originele zending.

  • Aan welke voorwaarden moet een zending voldoen om retour te mogen?
    Ten eerste wordt er gekeken of de zending is afgeleverd en of dit in het termijn valt dat opgegeven is door de webshop. Op dit moment zijn internationale en multi collo zendingen niet geldig voor retour. DHL en PostNL zijn de enige toegestane vervoerders op dit moment.

 

Retourkosten verrekenen met de terug te betalen bezorgkosten 

Let op! In de wet staat dat de webwinkel bij een retourzending alles wat de klant heeft betaald, moet terugbetalen.  

  • De webwinkel mag deze kosten met elkaar verrekenen, maar de webwinkel moet van tevoren duidelijk aangeven dat de klant die retourkosten uiteindelijk wel zelf betaalt.
  • De webwinkel mag geen valse beloften doen, zoals zeggen dat de klant gratis kan terugsturen, terwijl de klant daarvoor in de plaats de bezorgkosten niet terugkrijgt.

Lees meer op consumentenbond.nl

 

Updates retourportaal

Op dit moment zijn alleen retour, single-collo, zendingen binnen Nederland beschikbaar via dit retourportaal.

Binnenkort

  • Rapportages + verbeterde inzicht op je huidige retouren

Nieuw 1.6 (29-04-2020)

  • Nederlandse adresvalidatie op het configuratiescherm.
  • Verbeterde styling social media op het retourportaal.
  • Meerdere URLs en contact gegevens op het portaal kunnen nu ingesteld worden.
  • Verzendmethodes kunnen nu ingesteld worden op basis van filters via 'geavanceerd'.
  • DHL brievenbuspakket toegevoegd.
  • UPS contracten kunnen nu gebruik maken van het retourportaal.
  • DPD contracten kunnen nu gebruik maken van het retourportaal.

Nieuw 1.5 (20-02-2020)

  • Verbeterde snelheid en consistentie van het portaal.
  • Cookies accepteer tab op het portaal nu in de stijl van het portaal.
  • Portaal nu opengezet voor Parcel Pro gebruikers.
  • Problemen met sessies opgelost op het portaal.
  • Configuratie scherm controleert nu expliciet of er een API key is ingesteld op het account.
  • Opmerkingen vanuit het portaal nu niet meer zichtbaar op de label.
  • E-mail parameters worden nu beter opgehaald.
Heeft dit artikel je geholpen? Ja Nee
Gewijzigd op: 28 april 2020