Waar kunnen we je mee helpen?

Brexit

Vanaf 1 januari 2021 is het Verenigd Koninkrijk een douaneplichtig gebied.

Door de Brexit is er vanaf 1 januari 2021 geen vrij verkeer van goederen meer tussen Nederland en het Verenigd Koninkrijk (VK) en dat heeft gevolgen voor het verzenden.

Voor het versturen naar het Verenigd Koninkrijk en ter voorbereiding op de Brexit zijn er nieuwe velden toegevoegd bij Mijn account:

  • Btw-nummer UK
  • EORI-nummer 
  • EORI-nummer UK

Om ook na 1 januari 2021 naar het VK te kunnen versturen is het nodig deze velden in te vullen.

Houd rekening met de volgende punten

  • DHL
    Van 30 december 2020 tot en met 4 januari 2021 kun je géén DHL zendingen naar het Verenigd Koninkrijk aanmaken, vanwege de Brexit. Lever je zendingen uiterlijk 29 december tijdig bij DHL aan om vertraging te voorkomen. Vanaf 4 januari 2021 hervat DHL hun services naar het VK weer. 
  • DPD 
    • Alle pakketten die naar het Verenigd Koninkrijk gaan, moeten uiterlijk woensdag 30 december bij DPD aangeleverd zijn.
    • Deze pakketten worden verwerkt in de nacht van 30 op 31 december en zijn dus voor Brexit in het Verenigd Koninkrijk om te worden bezorgd.
    • Geen VK zendingen mogelijk op donderdag 31-12-2020

 

Brexit update verzendsysteem 30-12-2020

Op woensdag 30-12-2020 zijn er extra velden in het verzendsysteem toegevoegd voor het versturen van pakketten waar douane-eisen gelden zoals naar het Verenigd Koninkrijk.

  • Bij het aanmaken van een nieuwe zending: douane informatie wordt voor DPD, DHL, PostNL en GLS digitaal doorgegeven en er moet een commercial invoice bij de zending aanwezig zijn.
  • Bij Mijn account: verplichte velden zoals EORI-nummer (UK) en btw-nummer (UK).
  • PostNL: voor PostNL hebben we een Globalpack code nodig, deze kun je opvragen via jouw accountmanager bij PostNL.
  • DHL: toegang nodig tot de webservice en jouw API credentials nodig, de benodigde gegevens kun je opvragen via jouw accountmanager bij DHL. Wanneer je meerdere (sub)debiteuren gebruikt moet je dit voor alle (sub)debiteuren aanvragen. Goed om te weten: DHL kan deze aan elkaar koppelen zodat er uiteindelijk maar 1 set API credentials nodig is.
  • GLS: toegang nodig tot de webservice via twee extra webservice customs velden, de benodigde gegevens kun je opvragen via jouw accountmanager bij GLS. 

Per vervoerder contract kun je deze gegevens toevoegen in ons verzendsysteem. Ga via het menu (links) naar Instellingen > Vervoerders > klik op Instellingen bij het betreffende PostNL, DHL of GLS contract. 

Vul de gegevens als volgt in:

  • Webservice gebruikersnaam = User Id 
  • Webservice wachtwoord = Key

 

Kijk voor meer informatie op

Heeft dit artikel je geholpen? Ja Nee
Gewijzigd op: 16 juni 2023